2006-03-20

مسافرت نوروزی

بگذریم از کار، الآن بعد از یکسال اومدم مسافرت! البته روز عاشورا برای یه موضوع خیلی خیلی بدی یه سفر کوتاه یک روزه داشتم اما خوب این مسافرت احتمالا سه چهار روزی طول می‌کشه، امسال انصافا نیروی انتظامی داره با تمام قدرت از افسران و سربازان وظیفه استفاده می‌کنه و جاده‌های مسیر ما پر از ماموران نیروی انتظامی بود. مذخرف‌ترین شغل دنیا نظامی‌گری هست، خیلی سخته وقتی همه دارن می‌رن مسافرت شما سر ماموریت باشید، این موضوع رو عید سال گدشته چشیدم، اما بالاخره هر مملکتی لااقل در حال حاضر به نیروهای نظامی نیاز داره و باید همیشه ممنون این نیروها بود، البته به جز اون دسته‌ای که بدون فکر وارد این نیروها شدند و دنبال قدرت هستند ... سسسس.. در این مورد زیاد صحبت نکنیم !! مسافرت ۱۱ ساعت با اتوموبیل طول کشید و n+1 مدل آب‌وهوا دیدیم! از گرم آفتابی تا باران و تگرگ. زیبایی ایران به همین هست. الآن هم در شهری هستم که تا دشت و دریا و کوه و جنگل یک ساعت راه دارد! شهر آرتاویل (عربی شدش اردبیل هست!!) بله تا کوه ساوالان (عربی این هم سبلان هست) و دشت مغان و جنگل‌های تالش و دریای خزر (پارسیش کاسپین هست) یک ساعت راه هست و شما هر وقت تصمیم به تفریح و کمپ و گردش بگیرید در یک ساعت می‌توانید گزینه‌های مختلفی را تجربه کنید. البته شهر سرعین هم در یک ساعتی اردبیل هست که در سال‌های اخیر اخیر معروف‌تر شده ولی این شهرت تنها برای زمین‌داران و کشاورزان تنگ‌دست سرعین سود داشته چرا که زمین‌ها تا ۱۰۰ برابر قیمت پیدا کردند و زمین‌دارن از فرش به عرش رسیدند! اما توسعه و امکانات توریستی و .. هیچ، مانند سایر شهر‌ها و سایر قابلیت‌های توریستی ایران. انصافا این قدر بنیه‌ی توریستی اما .... مقایسه کنید با ترکیه! در نزدیکی آنکارا یک تخته سنگ پیدا می‌کنند و دور تا دورش را شهر می‌سازند و اسمش را "Eski Kaya "می گذارند و می‌شود منطقه‌ی توریستی! یا در نوک قله‌ی کوه آرارات که می‌گویند کشتی نوح در آنجا ساحل گرفته در حال ساخت هتلی مانند کشتی نوح هستند و تله‌کابینی برای رسیدن به هتل!! از مشتی خاک شهر‌های توریستی و تاریخی می‌سازد و ما اینجا خروارخروار ابنیه‌ی تاریخی داریم اما تا فرصت کنیم همه را ویران می‌کنیم اما مساجد جدید می‌سازیم. مساجدی که نه معماری مشخصی دارند نه سبک و سیاق و نه هنر، نه مدرن‌هستند نه قدیمی فقط گنبد‌های گرد شبیه به هم دارند،‌یکی شبیه به آپارتمان با سنگ‌های مرمر است، دیگری شبیه به آب‌انبارهای قدیمی! بعد هم ادعای تمدن و تاریخ می‌کنیم و فریاد می‌زنیم «هنر نزد ایرانیان است و بس»! خوب اگر هنوز هست پس چرا ما نمی‌بینیم! چند روزیست میدان ونک را در تهران بهم ریخته‌اند تا چند گوی فلزی درآن قرار دهند! آبنما را کمی ترمیم کردند و .... هیچ! میدانی با این مساحت جز دایره‌ای بی مصرف و بلا استفاده چیز دیگری نیست، نه کاربردی و نه زیبایی‌ای!! یکی از دانشجویان رشته‌ی شهرسازی (U.D) درباره‌ی ساخت و ساز شهری و اثر آن برروی انسان صحبت می‌کرد و می‌گفت این ساختمان‌های کاملا ناهمگون در انسان‌ها ایجاد استرس می‌کنند، نمی‌دانم شاید اگر شهری داشته باشیم که منظم و بر اساس قاعده باشد در آن صورت لابد همه چیز درست است و در این صورت احتمالا ما بی‌کار می‌مانیم، اما الآن کمی اینجا را خراب کن کمی آنجا را و این ایجاد اشتغال است! پس زنده باد شهر پرهرج و مرج!

عدد (4) : نظرات

Blogger کارگر ایران نوشته ....

Selam Navux bey
cox sevinlaem agar esidsem bu bloge diri saxliyecaxsan. Yazmisdin nizami(militari) niru her memlekete lazimde ke bele dayil! Bizim (Worker-Communist) meramda artes yoxdu! Semed Behrengiden cox yaz.
lutfen menim cevabimi menim blogimda yaz.
Min yasa Milisiya Mehdi.

1:18 pm  
Blogger کارگر ایران نوشته ....

http://redmeadee.blogspot.com/

1:18 pm  
Blogger Navux نوشته ....

Səlam
Çox sağol.

Cavabini bir dəfə burada birdəfə öz Blogiəinda yazacayam.

Məncə Əsgəri qüvvələr zatən SƏFEYLİK dir! əsgərlik vəordularin pullarini Sağlik və Dərslik sahələtdə xərc edərsək daha yaxşi şeylərə çata bilməliyiz! ama dünyanin indiki halində təsüflərlə Silahli quvvələr hənüz lazimdir!!
Bir gün olsun ki İnsanlar o qədər anlayişli olsunlar ki bir birini oldürmək əvəzinə birbirinə yadrim etməkə fikir verələr.

11:21 pm  
Blogger کارگر ایران نوشته ....

cox sevindim menim cevabimi yazdin. Yasa. Ama ele ki dedim artes hes bir memlekete eger istemiye obirisi memleketlere tecavuz eliye lazim deyil. Onun evezine eger umumiyetle merdum ve xalqa nizami amuzis veresen cox yaxci ola biler.
Insan biraz fikirlesende gorur artesi qevi memleketler hamisi emperiyalism fikirinde vardilar. ABD (Amerika birlesmis dovletler (USA)) Cin (ki komonist iddasi eliyir) ve Rusya.
Min yasa.

5:55 pm  

Post a Comment

<< صفحه‌ی اول