2006-03-26

قسمت SMS

اون قسمت سمت چپ به نام SMS هنوز به یادتون هست؟! خیلی وقت بود به روز نمی شد. شاید دلیلش هم این بود که دیگه چیز رمانتیکی به خاطرم نمی‌آمد. خوب اون قسمت رو هم از این به بعد هر جمعه یا هر یک‌شنبه به روز خواهم کرد.(توی موبایل‌هایی کهزبان ترکی آذربایجانی توشون فعال نیست کاراکتر"ə" رو با"e" یا "ѐ" یا "ё" نمایش می‌دهند.(البته استاندارد یا اجباری نیست، یک چیزمعمول هست، اگر استانداردی یا روش مستندی هست به من هم بگید تا از روش ثبت شده استفاده کنم.)

عدد (4) : نظرات

Blogger کارگر ایران نوشته ....

سلام
من بدون اجازه ی شما از SMS شما در وبلاگم استغاده کرده ام. ببخشید. البته با توجه به مجوز FDL فکر کنم این حق رو دارم. درسته؟

12:41 pm  
Blogger کارگر ایران نوشته ....

استاندارد استفاده از
e
هست. این استاندارد ترکیه است

5:21 pm  
Blogger Navux نوشته ....

سلام
مهدی‌جان توی ترکی آناطولی یا ترکیه‌ای کاراکتر
ə
وجود نداره، در حقیقت در لهجه‌ی آناطولی اون‌ها
ə
ندارند! یعنی مثل ما کاملا واضح و کشیده نمی‌گن از این رو اون‌ّا با
e
نمایش می‌دهند، همون طور که ق رو با
k
و خ رو با
h
نمایش می‌دهند ولی از اونجایی که در رسم الخط آذربایجانی ما هر سه رو داریم ق رو با
q
و خ رو با
x
نشون می‌دیم و استاندارد هم برای
ə
همون
ə
هست اما چون موبایل کی‌بورد آذربایجانی نداره از کاراکترهایی که گفتم در رسم‌الخط آذربایجانی استفاده می‌شه. البته گاهی هم توی صفحات وب از همین کاراکترهایی که من گفتم به جای
ə
استفاده می‌شه که به نظر غیر معقول میاد اما برای موبایل هرچی استفاده کنیم فرقی نداره چون عملا وقتی از رسم‌الخط بیرون بیاییم هرچی استفاده کنیم مهم نیست و از کاراکتری استفاده می‌شه که خوانایی بیشتری داره.
...

1:35 pm  
Blogger کارگر ایران نوشته ....

uhum
yasa

4:36 pm  

Post a Comment

<< صفحه‌ی اول